Wydawnictwo
Wydawnictwo

Wydawca
Wydawca
 
••••••
nowości
nowości
 
••••••
katolicyzm - Wiara
katolicyzm - Wiara
naszych Ojców
naszych Ojców
 
••••••
prof. Feliks Koneczny
prof. Feliks Koneczny
 
••••••
Ojciec Józef Maria
Ojciec Józef Maria
Bocheński
Bocheński
 
••••••
polityka
polityka
 
••••••
historia
historia
 
••••••
idee
idee
 
••••••
literatura
literatura
 
••••••
psychosocjotechnika
psychosocjotechnika
 
••••••
wydane w antykomuni-
wydane w antykomuni-
stycznym podziemiu
stycznym podziemiu
przed 1989 rokiem
przed 1989 rokiem
 
••••••
Copyright (c) 2000 Fundacja Antyk. Wszelkie prawa zastrzeżone.

www.glos.com.pl

Andrzej Lachowicz
Andrzej Lachowicz
W 141 rocznicę urodzin
W 141 rocznicę urodzin
Prof. Feliksa Konecznego
Prof. Feliksa Konecznego

Pierwszego listopada bieżącego roku przypada 141. rocznica urodzin Feliksa Konecznego, jednego z czołowych myślicieli XX wieku a także jednego z najbardziej przemilczanych polskich naukowców.

Feliks Karol Koneczny urodził się 1 listopada 1862 roku w Krakowie. Ojciec Feliksa, Józef, pracował jako urzędnik na kolei. Matka Feliksa, Józefa z domu Brazda, zmarła osierocając go we wczesnym wieku dziecięcym.

Pod wpływem gimnazjalnego nauczyciela historii, Augusta Sokołowskiego, zainteresował się poważnie historią. W roku 1883, zaraz po skończeniu gimnazjum, rozpoczął studia historyczne na Uniwersytecie Jagiellońskim na Wydziale Filozoficznym. Ukończył je w 1888 roku z tytułem doktorskim.

W 1889 i 1890 roku Feliks Koneczny zajmował się badaniem archiwów watykańskich (Ekspedycja Rzymska) a także archiwów i bibliotek Florencji i Modeny.

Po powrocie z Rzymu pracował w Akademii Umiejętności jako pomocnik w kancelarii (1890-1891), adiunkt (1891-1897), a od 1891 był współpracownikiem Komisji Historycznej Akademii Umiejętności.

W 1893 roku wydał Koneczny pierwszą swoją książkę "Jagiełło i Witold", za którą w Paryżu otrzymał nagrodę z ramienia Towarzystwa Historyczno-Literackiego. Drukował też artykuły i recenzje w "Przeglądzie Powszechnym", "Przeglądzie Polskim", "Kwartalniku Historycznym" i w "Ateneum".

Jego pierwszymi dziedzinami zainteresowań były stosunki Polski, Litwy i państwa krzyżackiego oraz zagadnienia wschodnie.

Po utracie pracy w Akademii Umiejętności (1897) znalazł zatrudnienie w Bibliotece Jagiellońskiej jako praktykant. Od 1900 roku kierował działem rękopisów, a od 1901 rozpoczyna współpracę z Komisją Literacką Akademii Umiejętności.

W 1902 roku wydał "Dzieje Polski", a potem próbował je rozszerzyć, ale wydał tylko dwa pierwsze tomy ("Dzieje Polski za Piastów" w 1902 i "Dzieje Polski za Jagiellonów" w 1903 roku). Książki te są podręcznikami - mieszczą się między opowiadaniami historycznymi a syntezami akademickimi.

Szczególnym zainteresowaniem prof. Konecznego cieszył się Śląsk. W 1897 roku wydał on książkę "Dzieje Śląska" a także szereg artykułów poświęconych sprawom polskim na Śląsku: "Dla Śląska" (1895), "W sprawie górnośląskiej" (1903), "Stosunki społeczne i ekonomiczne na Śląsku polskim" (1909). Po pierwszej wojnie światowej w trakcie trwania konferencji pokojowej i plebiscytów śląskich wydał dwie prace: "Oświęcimskie niemieckie czy Cieszyńskie polskie?" (1917) i "Czeskie a polskie prawa historyczne do Cieszyńskiego" (1919). Praca "Oświęcimskie niemieckie czy Cieszyńskie polskie?" była tłumaczona na języki niemiecki i czeski, a także była używana jako argument przez stronę polską w czasie konferencji pokojowej.

Koneczny był aktywnym członkiem krakowskiego Klubu Słowiańskiego a także redaktorem miesięcznika "Świat Słowiański" (1905-1914). Zajmował się z ramienia tego miesięcznika tematyką rosyjską, ruską, niemiecką, czeską i litewską. W związku z tym w 1917 roku wydaje "Dzieje Rosji" (tom I.). W "Dziejach Rosji" Koneczny pierwszy raz przedstawił swą teorię historiozoficzną o istnieniu wielu konkurujących miedzy sobą cywilizacji.

W roku 1918 jako współautor i redaktor (wraz m. in. z Kutrzebą, Konopczyńskim, Limanowskim, Sobieskim, Bruecknerem i Bujakiem) wydaje dwutomowe dzieło "Polska w kulturze powszechnej", mające na celu przedstawienie wpływów polskich w Słowiańszczyźnie.

W 1920 roku Feliks Koneczny otrzymał nominacje na profesora nadzwyczajnego, a w 1922 na profesora zwyczajnego.

Pracując od 1919 roku na Uniwersytecie Stefana Batorego w Wilnie, zajmował się Koneczny dziejami Litwy, Rusi, Moskwy i Słowiańszczyzny. Tam też wydał wiele prac związanych z tą tematyką. W okresie wileńskim publikował też w "Przeglądzie Powszechnym", "Ateneum Wileńskim", "Ateneum Kapłańskim", "Tęczy", "Życiu Urzędniczym" i "Rzeczypospolitej". Był również aktywnym członkiem Polskiego Towarzystwa Historycznego i Towarzystwa Przyjaciół Nauk.

Pod koniec 1929 roku został przeniesiony na emeryturę. Powodem była krytyka panującego ówcześnie systemu politycznego. Będąc na emeryturze, przeprowadził się Koneczny do Krakowa, gdzie kupił niewielki dom i dalej pracował naukowo, ale już prywatnie. Jego największym dziełem historiozoficznym było dzieło "O wielości cywilizacji", wydane w 1935 a rozszerzone w "Rozwój moralności" (1938). Oba te dzieła są jakby podsumowaniem całej pracy naukowej Feliksa Konecznego, z nich też wiadomo, że autor opracował swoją koncepcję historiozoficzną jeszcze przed II wojną światową.

Ciekawą też pracą była książka "Święci w dziejach narodu polskiego", wydawana w formie zeszytów (1937-1939). Opisał w niej historię Polski, należącą do kręgu cywilizacji łacińskiej i uształtowaną przez katolicyzm.

Czas II wojny światowej był dla prawie już osiemdziesięcioletniego prof. Konecznego bardzo bolesny. Władze niemieckie zarekwirowały jego dom wraz z pracownią, zostawiając jemu i jego rodzinie tylko jeden pokój. W 1944 roku giną dwaj jego synowie, Stanisław w Brandenburgu, a Czesław w czasie powstania warszawskiego. Pomimo takich trudności i tragedii rodzinnych Koneczny napisał w czasie wojny następujące dzieła: "Zasady prawa w cywilizacji łacińskiej" (ukończone w 1941) i "Prawa dziejowe" (ukończone w 1943). Zakończył także pisać w okresie wojny, zaczęte jeszcze na długo przed jej wybuchem, książki "Cywilizacja bizantyjska" i "Cywilizacja żydowska". Prace te zostały wydane dopiero w latach siedemdziesiątych i osiemdziesiątych w Londynie staraniem Towarzystwa im. Romana Dmowskiego oraz przez Wydawnictwo Antyk w Warszawie w latach dziewięćdziesiątych.

Na początku 1945 roku Koneczny zgłosił się na Uniwersytet Jagielloński z gotowością podjęcia pracy akademickiej. Niestety władze uczelni nie mogły znaleźć dla niego odpowiedniego zajęcia.

Pomimo poniżeń i przemilczeń ze strony - kolejno - sanacji, polskiego świata naukowego, okupanta hitlerowskiego i komunistów (którzy nie oddali mu po wojnie całego domu do użytku, utrzymując w mocy decyzję niemiecką) prof. Koneczny spożytkował czas emerytury bardzo pracowicie, prowadząc prywatnie prace naukowe. Musiał też w tym okresie zapewnić utrzymanie swoim osieroconym wnukom. Pisywał artykuły w "Tygodniku Warszawskim" i "Niedzieli", a także ukończył kolejne dzieła z dziedziny nauki o cywilizacjach: "Państwo w cywilizacji łacińskiej" (1948) i "O ład w historii" (1948).

Feliks Koneczny zmarł 10 lutego 1949 roku po ciężkiej chorobie. Pochowany został na cmentarzu salwatorskim w Krakowie. Na jego pogrzebie nie było przedstawicielstwa żadnej z instytucji, w których pracował. Najwyższy czas przełamać zmowę milczenia wobec tego wielkiego człowieka i zapoznać się z Jego twórczością, czy to z dziedziny historii Polski, czy też nauki o cywilizacjach.

ANDRZEJ LACHOWICZ
członek Zarządu Instytutu
Romana Dmowskiego
w Chicago
(napisane na podstawie "O Feliksie Konecznym w 50. rocznicę śmierci" Pawła Milcarka; www.bezuprzedzen.pl)



Copyright (c) 2000 Fundacja Antyk. Wszelkie prawa zastrzeżone
strona główna